Friss hír, hogy meggyilkolták Dária Duginát, Alekszander Dugin lányát. Egy terrorista merényletben vesztette életét, a tettesek az általa vezetett autót robbantották fel. A hírek szerint az autóba Dugin is majdnem beszállt, de az utolsó percben meggondolta magát. Ennek a részletnek az egyik következménye, hogy a merénylet célja maga Alekszander Dugin lehetett, de van egy második következménye: hogy a merénylőket nem érdekelte különösebben, hogy Dugin lánya is benne lett volna az autóban.
A 80-as évek egyik legnépszerűbb filmje volt a Sebhelyesarcú (Scarface), Al Pacinoval a főszerepben. Scarface, Tony Montana, egy kubai bevándorló aki elhatározza, hogy meggazdagszik, és ehhez a célhoz nem válogat az eszközökben. A floridai kokain maffiánál kezdi, de kicselezi a főnökét, és azután az egész USA-nak ő szállítja az anyagot, és ő lesz egy dél-amerikai kokainbáró amerikai embere.
A dél-amerikai drogbáró azzal bízza meg Tony Montanat, hogy hajtson végre egy merényletet egy ENSZ hivatalnok ellen. Tony Montanáék be is rakják a pokolgépet a hivatalnok autójába, de amikor kiderül, hogy az autóba aznap reggel, valamilyen véletlen miatt, nem csak a hivatalnok utazik, hanem a felesége és a gyerekei, Tony ellenszegül a tervnek. Tony gátlástalan, de azért mindent nem csinál meg, nem hajlandó a feleséget és a gyerekeket is megölni.
Azok akik a Dugin család elleni merényletet követték el a Sebhelyesarcúnál jóval gátlástalanabbak.
Alekszander Dugin filozófus. Magyarul is jelentek meg művei, pl. A negyedik politikai eszme. Nyugaton Putyin "agyának" is szokták nevezni, bár ez finoman szólva spekulatív, mert nincs arra semmilyen evidencia, hogy Putyinnak Dugin még csak tanácsadója lenne. Ezenkívül a nyugati narratíva szerint Dugin fasiszta.
Aki olvasta A negyedik politikai eszmét, az tudja, hogy a mű nehezen szolgáltat stratégiai alapot a mindennapi politikához. Nem túl valószínű, hogy Dugin Putyinnak konkrét tanácsadója lenne. A könyv inkább elvi kérdéseket feszeget, és érdemes itt egy kicsit elgondolkodni, hogy miért utálja a Nyugat Dugint.
Egy fontos eleme a könyvnek, hogy párhuzamot von három olyan ideológia között, amelyek nyugati eredetűek: a kommunizmus, a fasizmus vagy nácizmus, és a liberalizmus között.
Mi a közös a kommunizmusban, a nácizmusban, és a liberalizmusban?
Egyrészt, mindhárom a Felvilágosodás utáni Nyugaton született. Másrészt, és ebben Dugin Heideggerre épít, mindháromnak alapja az "identitáspolitika".
Heidegger nem könnyű olvasmány, de szerencsére Gilad Atzmon "A bolygó kicsoda" könyvében kihámozza Heidegger filozófiájából a lényeget, és olyan formában tálalja, hogy közönséges halandók is megértsék, olyan emberek akik nem írtak doktori értekezést filozófiából.
Heidegger mentora Husserl volt, aki azon tűnődött, hogy közelebb kerülhetünk-e igazi énünkhöz a gondolkodás segítségével, azaz, igaz-e a Felvilágosodás szlogenje, hogy "gondolkodom, tehát vagyok". Husserl szerint a gondolkodás, az öntudat, hatására az igazi énünk feltárja önmagát. A husserli filozófiai vonulat (fenomenológia) szerint
a tiszta és világos tudata annak a ténynek, hogy "én gondolkodom", minden kételyt eloszlat
affelől, hogy "én a világban vagyok", mint "gondolkodó entitás".
Heidegger volt az aki ebben a gondolatmenetben repedéseket fedezett fel. Ő szerinte ha gondolkodás által próbáljuk önmagunkat megérteni, és az identitásunkat definiálni, akkor több akadályba ütközünk, elsősorban a nyelv problémájába. Amikor gondolkodunk valamiről azt a nyelv segítségével tesszük, és a nyelv egy mesterséges eszköz, tele korlátokkal és az adott nyelvhez tartozó kultúra prekoncepcióival, így nem tudjuk kiszűrni, hogy abban a képben amelyet a nyelv segítségével építünk, mi igazi, és mi nem.
Gilad Atzmon és Alekszandr Dugin Heiddegger fenti gondolatmenete alapján fogalmaznak meg súlyos kritikákat a jelenkor politikai kultúrájával kapcsolatban. A tudatos identitásépítés nem vezet igazi identitáshoz, sőt, inkább eltávolít attól. Atzmon szerint, ha egy zenész igazi, az attól igazi, hogy zenél. De amikor azáltal akar valaki zenész lenni, hogy elszakítja a farmernadrágját, hogy slampos legyen, a megfelelő fülbe helyez fülbevalót, hogy lazának tűnjön, azok már pótcselekvések, nem hitelesek. Nem vezetnek az adott ember igazi énjéhez közelebb, inkább eltávolítanak attól. A francia pszichológus, Jacque Lacan azt mondja, "ott VAGY, ahol nem is gondolnád".
A fél- vagy teljesen hamis identitások nagyon fontos szerepet játszanak a jelenkor politikájában, kis túlzással azt is lehet mondani, hogy a modern politika a hamis identitások egymás elleni küzdelme. És ez az ami közös a kommunizmusban, a nácizmusban, és a liberalizmusban, azaz a Felvilágosodás utáni ideológiákban.
A kommunizmus esetében a követők identitása az "osztály". Az osztály létező identitás, mindenki valamely osztályhoz tartozik, viszont a kommunista demagógia azt követeli, hogy a nap huszonnégy órájában azonosuljunk az osztály fogalmával, és, hogy mindent azon a szemüvegen keresztül lássunk. A tudatos (gondolkodás és nyelv segítségével felépített) identitás, az osztály öntudat már egy mesterkélt identitás, nem valódi.
A nácizmus esetében nem az osztály játsza a műidentitás szerepét, hanem a faj, a nemzet, vagy az etnikum. Megint igaz, hogy ezek létező fogalmak, minden ember tartozik mindhárom kategória egyikéhez, de kérdés, hogy mennyire szükséges tudatosan azonosulni velük. Kötelező-e, hogy mindent azon a szemüvegen lássunk, amelyet a fajunkkal, nemzetünkkel való tudatos azonosulás megkövetel? Abban a pillanatban, hogy ez a tudatos azonosulás megtörténik, sok mindenről ez az azonosulás fogja megszabni, hogy hogy gondolkodunk. Emiatt lesz ez az azonosulás hamis, emiatt vész el a valódiság.
A liberalizmus a fentiektől abban tér el, hogy nem egy műidentitással operál, hanem egyszerre többfélével, sőt, műidentitások egész halmazát zúdítja ránk. A Black Lives Matter abba az irányba tereli a híveit, hogy egyrészt a világot lássák mindig a "színesbőrűek" szemüvegén keresztül, másrészt azt is megszabja, hogy mit jelent a világot színesbőrűként látni. Joe Biden, amerikai elnök, kampánya alatt azt találta mondani, hogy az az afro-amerikai aki nem rá szavaz, az "nem igazi fekete". A liberalizmus ugyanezt a sémát erőlteti a nőkre is. Ahogy meggyőzték a nők egyrészét, hogy azonosuljanak tudatosan női mivoltukkal, utána egyből azt is előírják a hollywoodi filmek, hogy mit kell a nő fogalmon érteni. Melegek is léteztek az történelem kezdete óta, de a homoszexualitásra épülő identitáspolitika újkeletű dolog.
Ahiteles identitás az "csak van". Nincs szüksége öntudatra, politikai pártra, vagy előírt szokásokra, hogy legyen.
Kínos aspektusa a fenti párhuzamnak, hogy a nácizmus és a liberalizmus jobban hasonlít egymásra, mert az identitások alapjául a biológiai tényezők szolgálnak. A nácizmus és a liberalizmus identitásai és az azokra épített politikai narratívák arra próbálják rávenni a követőiket, hogy azonosuljanak az identitásuk biológiailag determinált aspektusaival. Az ária legyen büszke arra, hogy ária, a meleg járjon Pride-ra, stb.
Valószínű, hogy Dugin egyik főbűne, hogy a fenti párhuzamra felhívta a figyelmet.
Források:
Alekszandr Dugin: A negyedik politikai eszme
Gilad Atzmon: A bolygó kicsoda?